Snökaoset: Norges tuffa krav på den tunga trafiken

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzNTY0NTQ7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjk5OTk7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiIzMDZmM2RmYjQ0NWQ3MTkxMGU0OWQyOTA4MjU2NGY4YmYxZGU4OWU4I

2016-11-10

En fråga som DRF driver! Framkomlighet är viktigt och då är det inte bara bilens däck som är viktiga.

Flera läsare har under de två senaste dagarnas snökaos i Stockholms-området hört av sig till oss och menar att det oftast är lastbilar och bussar som fått stopp och som korkat till trafiken.
Många ropar efter lagar som kräver bättre däcksutrustning hos den tunga trafiken.
Så är det nämligen i Norge. Sedan dåligt vinterrustade lastbilar ställt till med problem på de norska vägarna skärptes kraven den 1 januari 2014.
Fram till dess gällde att alla fordon med tillåten totalvikt över 3,5 ton skulle ha vinterdäck på fordonets styrande och drivande hjul från 15 november till 31 mars. Dessutom måste fordonet medföra snökedjor och ha ett visst mönsterdjup på däcken under hela vinterhalvåret.
Den 1 januari 2014 skärptes kraven: Vinterdäck ska sitta på alla hjul, även på trailern.
Så här är reglerna i Sverige: Tunga lastbilar (+3,5 ton) ska ha vinterdäck eller "likvärdig utrustning" på fordonets drivaxlar när vinterväglag råder under perioden 1 december till 31 mars. Det var en lagändring som vi fick så sent som 2012.
När Norge skärpte sina krav ökade man också kontrollerna vid gränserna mot Sverige (och Finland). Statens Vegvesen fick pengar för att anställa fler kontrollanter för uppdraget.
// Auto Motor & Sport Michael Åhman